Povestea
NFS Carbon este continuarea povestii din Most Wanted, acolo unde ai parasit orasul Rockport la bordul masinii pe care ai pierdut-o la inceputul jocului, acelasi BMW M3 GTR cu care incepi si Carbon. De fapt „incepi” e mult spus pentru ca apuci sa conduci BMW-ul pentru exact 7 curbe si-un tunel, urmarit fiind de vanatorul de recompense, fostul sergent, Cross, pana cand esti prins, iar masina este distrusa. Apare Darius, un fost prieten de-al tau, acum cel care detine suprematia in Palmont City, locul unde se desfasoara intreaga actiune a jocului. Probabil v-ati intrebat de unde vine numele „Carbon”. Si probabil, ca si mine, ati crezut ca are de-a face cu tunning-ul, stiti voi, fibra de carbon etc. Eh, aflati ca nu este asa. Numele jocului a fost inspirat din denumirea locului unde se desfasoara cursele finale – Carbon Canyon. Ce inseamna curse finale va voi dezvalui pe parcurs.
EA ne aduce in prim-plan o noua „zeiță” care ne asista pe perioada jocului: Emmanuelle Vaugier. Aceasta da viata personajului Nikki si o inlocuieste pe Josie Maran din versiunea anterioara. Alaturi de Emmanuelle e prezenta o serie de actori care dau viata filmuletelor de la inceputul, din timpul si de la sfarsitul jocului. Iar NFS Carbon nu duce chiar deloc lipsa de astfel de momente.
Revenind la povestea jocului – Darius rascumpara recompensa ceruta de Cross, 150.000$. Dar pentru asta trebuie sa ii faci un „mic” serviciu – sa participi la curse si sa le castigi (ce e nou!?). Pleci cu Nikki spre ceea ce va constitui prima alegere a jocului: clasa.
Clasele
Noua versiune a jocului va multumi orice tip de jucator. Si asta pentru ca iti ofera inca din start 3 moduri de a incepe cariera. De fapt iti prezinta trei tipuri de masini, fiecare cu plusurile si minusurile ei. Nu exista jucator sa nu se regaseasca macar intr-una dintre ele. Cele trei clase sunt:
- Muscle - excelenta in linii drepte; descrierea ei: atunci cand pleci de pe loc nu te obosi sa privesti in oglinda retrovizoare pentru ca adversarii vor disparea rapid; de aceea tot ce trebuie sa faci este sa te concentrezi asupra virajelor.
Chevrolet Camaro SS – punct forte: acceleratia;
- Exotic – perfecta celor care traiesc pentru viteza maxima (top speed); descrierea ei: veriga slaba a acestei masini este… soferul asa ca daca tu consideri ca poti balansa viteza si franele astfel incat sa stapanesti masina, ea va face restul.
Alfa Romeo Brera – echilibrata;
- Tuner – ideala pentru viraje; descrierea ei: ceea ce „tuners” pierd in linie dreapta vor compensa cu varf si indesat in curbe.
Mazda RX-8 – punct forte: manevrabilitatea (handling);
Inainte de a alege una dintre cele 3 masini le puteti incerca intr-un drive-test impreuna cu alte doua masini. Astfel va veti convinge de capacitatile masinii alese si veti fi sigur ca luati decizia corecta, toate upgrade-urile de pe parcursul jocului fiind influentate de tipul de masina ales acum.
Partenerul
In continuare, Neville si Nikki va prezinta una dintre noutatile din NFS Carbon – partenerul (wingman). Pe parcursul jocului veti putea angaja maxim 3 astfel de parteneri, dar in cursa puteti folosi doar unul. Partenerii vor asculta intotdeauna ceea ce le comandati prin butonul de comanda (Ctrl Dreapta fiind tasta implicita). Sunt si aici trei categorii, fiecare folosind (sau nu!) la cate ceva:
Blocker – este partenerul care blocheaza adversarii. In momentul activarii modului blocker, partenerul dvs. va intra deliberat intr-unul (sau mai multi) dintre adversarii dvs., astfel va veti putea indeparta cu usurinta.
Drafter – este partenerul ce va va ajuta sa capatati mai multa viteza in momentul activarii. Este folosit in special in liniile drepte, acolo unde un drafter se poate desfasura, iar masina dvs. o va urma, adversarii ramanand mult in urma.
Scouter – acest partener va cauta inca de la inceputul cursei locurile pe unde va puteti „furisa”, adica scurtaturile. Acest lucru va fi si marcat pe harta cu niste puncte verzi, astfel ca veti fi avertizati din timp cand e momentul sa urmati o scurtatura. Partea proasta este ca odata descoperita calea mai scurta, atat voi, cat si adversarii o vor urma.
Acest mod cu parteneri poate fi foarte folositor. Unele curse nu pot fi castigate fara ajutorul unui wingman. Exista si curse in care partenerul va va incurca, dar sunt destul de rare. Trei lucruri sunt de tinut minte despre jocul cu wingman: nu poate fi folosit decat unul singur pe toata durata unei curse, „puterile” sale sunt limitate, dar se refac, asemanator NOS-ului, si intotdeauna partenerul va va prinde din urma, acest lucru fiind unul dintre minusurile jocului, aceasta capacitate de catch-up care nu este chiar realista si nici pe placul tuturor jucatorilor.
Politia
Daca in Most Wanted trebuia sa atrageti politia pe urmele voastre pentru a urca pe lista „celor mai cautati soferi”, in Carbon nu e chiar indicat. Urmatoarea cursa, dupa ce va sunt prezentate modurile de wingman, este una in care trebuie sa scapati de masinile de politie care va urmaresc. Nu este foarte dificil, mai ales dupa ce avansati in joc si masinile pe care le obtineti sau le imbunatatiti devin din ce in ce mai rapide. Ca si in versiunile anterioare, si aici exista teritorii cu probabilitati mai mari sau mai mici de a intalni politia. Pe masura ce concurati in acelasi teritoriu veti fi mai repede cautat de politie. Din fericire, in NFS Carbon puteti micsora din „heat”-ul masinii, adica din cat de urmarita este de politie. Acest lucru se face contra cost in Safe-House, in meniul Car Select.
Ca veni vorba despre „Safe-House”. Aici este locul de unde veti alege cursele (World Map), veti putea intra in modul „Free Roam” (plimbare prin oras si acceptarea la alegere a provocarilor intalnite pe parcurs), va veti imbunatati masina (Customization), alege echipajul (Crew) si partenerul care sa va ajute in curse, masina pe care sa o folositi sau sa o cumparati (Car select). Dar prima oara va alegeti un logo dintre multitudinea de elemente predefinite. Este foarte customizabil mergand pana la a alege culoarea fiecarui element al logo-ului. Din acest moment incepe propriu-zis cariera, adica incep cursele.
Teritoriile
Orasul Palmont este impartit in 4 mari teritorii, fiecare fiind controlat de o echipa. Cele 3 mari echipe sunt T.F.K. (condus de Wolf), Bushido (condus de Kenji) si 21st Street (condus de Angela). Al patrulea teritoriu este unul mixt, condus de catre Darius si unde veti intalni cele mai grele curse, dar asta spre finalul carierei.
Fiecare echipa, cum spuneam, detine un teritoriu. Fiecare asemenea teritoriu este divizat in parti mai mici pe care voi trebuie sa le acaparati invingand in cel putin 2 curse pe acea „parcela”. O data cu dominarea intregului teritoriu veti fi provocat la un duel cu seful echipei. Aceasta este o alta noutate a NFS Carbon, cursa finala. Cand liderul unei echipe va provoaca la duel va trebui sa il invingeti intr-o cursa prin oras. Dar daca reusiti nu ati castigat inca teritoriul. Mai aveti un „mic” hop de trecut. Batalia din canion care se desfasoara in doua etape: prima oara adversarul este in fata si trebuie sa ramaneti cat mai aproape de el pe parcursul unui circuit.
Apoi, pe acelasi circuit, voi treceti in fata si va trebui sa nu lasati adversarul sa acumuleze mai multe puncte decat ati obtinut in prima parte. De mentionat este faptul ca daca cel care a plecat din spate reuseste sa intreaca masina din fata si sa ramana acolo pentru 10 secunde, cursa e terminata cu victoria celui care a depasit. Si mai e un mod in care puteti castiga (sau pierde) inainte de terminarea circuitului – avand in vedere ca batalia finala se desfasoara pe un drum la inaltime, daca nu adaptati viteza si inclinarea masinii in curbe e posibil sa va treziti dincolo de barierele de pe marginea drumului, adica in prapastie. Insa puteti folosi asta si in avantajul vostru, impingandu-l pe „boss”. Va fi destul de greu, dar merita incercat.
Tipurile de curse
In NFS Carbon s-au pastrat cateva dintre cursele predecesorului, dar au fost si cateva adaugate. Una dintre ele este cea prezentata mai devreme, batalia din canion. Celelalte tipuri de curse sunt Drift, Circuit, Sprint (prezente si in NFS MW), Speedtrap, Checkpoint si Race Wars (un circuit cu 20 de masini dintr-o clasa superioara, spre deosebire de Circuit-ul normal care are loc doar cu 8 masini, de obicei masini care va sunt inferioare). Noutatile sunt Speedtrap, o cursa unde nu castiga cel care termina pe primul loc cursa, ci cel care la final are viteza cea mai mare prin cumularea vitezelor in dreptul fiecarui punct de control, si Checkpoint, o cursa de tip Sprint unde aveti timp limitat de a ajunge la urmatorul punct de control, trecerea prin acesta oferindu-va un nou bonus de timp pana la urmatorul punct de control. Mai este de mentionat si faptul ca Drift-ul s-a schimbat vizibil fata de Most Wanted. Nu se mai pune pret pe serpuirea pe un circuit inchis, ci pe avansarea in cursa in regim de viteza, fara a atinge marginile traseului, dar virand cat mai aproape de acestea. Cu cat masina este mai aproape de marginea drumului (exista niste zone marcate) si cu cat viteza e mai mare veti puncta mai mult.
Masinile
NFS Carbon dispune de 46 de masini diferite. 43 dintre ele se pot cumpara, 3 sunt cele de Politie care pot fi folosite doar in modul multiplayer. Trei dintre modelele ce apar in aceasta versiune au fost deja prezentate mai sus. Printre celelalte se numara Nissan Skyline, Subaru Impreza WRX, Toyota Supra, Chrysler 300, Dodge Challenger Concept, chiar masini mai vechi precum Plymouth Baracuda. Cele mai multe sunt din clasa Exotic – Mercedes, Porsche, Alfa Romeo, Lamborghini, Audi. Pe masura ce avansati in joc, vechea masina va ajunge la un nivel de unde nu mai poate fi upgradata.
Atunci e momentul in care ori va cumparati o masina, ori folositi una pe care deja ati castigat-o in cursele cu sefii. Nivelul de customizare al masinilor este aproape nelimitat. Totul se face din Safe-House, Customization. Aici puteti face upgrade componentelor (in meniul „Performance” putand cumpara versiuni superioare de Motor, Transmisie, Suspensii, NOS, Pneuri, Frane si Turbo) sau va puteti juca (la propriu) cu efectele asupra masinii voastre. Aici intra culoarea, forma si asezarea pentru o multime de componente precum Roti, Capota, Spoiler, Teava de Esapament, Masca fata/spate/lateral.
Pentru ca NFS Carbon, asa cum anunta inca de la inceput prin punerea la dispozitie a 3 tipuri de masini, vrea sa vina in intampinarea oricarui tip de jucator, si upgrade-urile se fac in functie de capacitatea sau lipsurile masinii pe care o aveti. Astfel, de exemplu, in meniul de upgrade pt NOS aveti posibilitatea sa optati intre putere si durata,
in meniul de upgrade pt Engine (Motor) puteti alege intre a se pune accentul pe acceleratie (Torque) sau viteza maxima (Horsepower).
In acest fel, EA a lasat la latitudinea fiecarui jucator felul in care se va misca si arata masina proprie.
Modurile non-cariera
Pana acum am vorbit numai despre modul Cariera. Cel care, probabil, acapareaza atentia majoritatii jucatorilor. Insa cariera se termina rapid, un jucator bun care foloseste meniul World Map poate termina si in 10 ore. Exista insa inca trei moduri de joc pe care EA le-a pus la dispozitia cumparatorului: Provocarile (Challenge series),
Cursa Rapida (Quick Race) si modul Multiplayer (Quick Match si Custom Match)
Provocarile constau intr-o serie de 3 curse, fara ca jucatorul sa poata interveni asupra tipului de cursa si a masinii cu care joaca, cu grad de dificultate din ce in ce mai ridicat. Cursa Rapida este o cursa la alegere din cele deja terminate in modul Cariera (plus cateva pe care nu le-a disputat inca) pe care jucatorul o poate parcurge de cate ori doreste. Modul Multiplayer este instrumentul pus la indemana jucatorilor pentru a-si testa posibilitatile impotriva unor alti jucatori. Pentru a putea juca online e nevoie de o conexiunea stabila la Internet si de un user creat pe
www.ea.com. O data intrat, veti putea alege, alaturi de tipurile de joc deja cunoscute in modul Cariera (Drift, Sprint, Circuit), si 2 noi moduri: Pursuit Tag (unul dintre jucatori este civil, restul politisti; acestia incearca sa il prinda intr-un timp cat mai scurt pe civil, cel care reuseste devenind la randul lui civil si incearca sa scape de politisti) si Pursuit Knockout (toti jucatorii incep ca civili, dupa prima tura ultimul devine politist si incearca sa prinda cat mai multi dintre restul de jucatori).
Concluzii
NFS Carbon reprezinta o continuare a seriei NFS, chiar o continuare a povestirii din NFS Most Wanted, care merita bagata in seama. Aduce elemente noi precum cele trei tipuri de curse (Canyon, Checkpoint si Speedtrap), cele trei modele de masini (Exotic, Tuner si Muscle), niveluri superioare de customizare a masinii, senzatia de viteza. E adevarat ca pastreaza linia grafica a predecesorului si ca mai trebuie lucrat la AI. Dar multitudinea de optiuni de care dispune face din NFS Carbon poate cel mai bun joc Arcade cu masini al anului 2006. Conduceti „prudent” si… nu uitati de centura de siguranta!
Criteriu Nota Plusuri Minusuri Bonusuri Intro/Poveste 9.0 Modul „partener” Actiunea se petrece doar noaptea Suport Online Grafica 8.5 Customizarea Lipsa modului de joc in LAN -
Gameplay 9.0 Moduri de joc Lipsa curselor Drag - Sunete/Muzica 9.0 Numarul mare de masini disponibile A.I. foarte slab - Realism 8.0 Tipuri de masini
Catch-up-ul partenerului - A.I. 6.5 - - - Multiplayer 7.0 - - - Rejucabilitate 9.0 - - -
Nota Finala: 8.25